Maak op de werkvloer van presteren een meetbaar spel en mensen stuwen fluitend de productie omhoog. Dat is het principe van gamification. Maar wie bepaalt de regels van het spel?

Volgens de Griekse historicus HeroĀ­doĀ­tus zijn dobbelstenen uitgevonden in de oudheid, in het koninkrijk LydiĆ«. In zijn HistoriĆ«n verhaalt hij hoe de inwoners van dit land tijdens een hongersnood de regel instelden dat er de ene dag gegeten werd, en de andere dag dobbelspelletjes werden gedaan. Zo was er afleiding van de honger en spaarden ze voedsel uit. Achttien jaar later leefden de LydiĆ«rs nog, maar was de hongersnood nog niet voorbij. Dus verzon de koning iets nieuws: de ene helft van het volk speelde een dobbelspel tegen de andere helft. De winnaars mochten als beloning op zoek naar een nieuw land, en voor de achterblijvers was er genoeg te eten.

Spelontwikkelaar Jane McGonigal vertelt dit verhaal in een van haar TED Talks en rept over DNA- en geologisch onderzoek waaruit blijkt dat...