Kunst

Soms begrijpt een recensent een kunstenaar niet. Je bekijkt de schilderijen, je leest de catalogus, maar de betekenis van het werk blijft onbestemd. Hilma af Klint (1862-1944), een Zweedse kunstenares wier werk al jaren opduikt in tentoonstellingen over het spirituele in de kunst en die nu haar eerste Nederlandse overzichtsexpositie heeft, is voor mij zo’n kunstenaar. Af Klint was een abstracte schilder in een tijd dat nog niemand abstract schilderde. Ze maakte grote doeken vol religieuze figuren (Adam en Eva met kruis; engel gevangen in een zwarte bol) en kosmologische patronen: cirkels, spiralen, zonnen, plantmotieven. Het is kleurrijk werk, erg psychedelisch ook. Denk: Matisse op paddestoelen. Het wekt de suggestie van een interne logica, een geheime taal of code, een rebus die bestudeerd en opgelost moet worden, waarna de betekenis je vanzelf in de schoot zal vallen. Af Klints biografie bevestigt dit vermoeden. Ze was een helderziende, die seances hield en in contact...