Toneel

Het ‘terzijde’ is weer helemaal terug op het toneel. Dankzij de televisie. Acteurs die stiekem iets aan het publiek willen vertellen wat de anderen op het toneel niet mogen horen, hoeven niet meer opzichtig vóór op het toneel hardop te gaan staan denken. Ze praten gewoon in een camera die ergens in het decor staat. Op televisie is dat ook heel normaal. Dat mensen zich geregeld afzonderen van een groep om in een ‘dagboekkamer’ of een ander onderonsje met de camera hun intieme gedachten met de kijkers te delen.

In Hersenschimmen van het ro theater heeft regisseur Guy Cassiers dit camera-terzijde mooi uitgebuit. De dementerende hoofdpersoon van Bernlefs roman sluit zich steeds dieper op in zijn desintegrerende brein. Acteur Joop Keesmaat hoeft de gedachten van Maarten niet luid de zaal in te slingeren. Zachtjes in zichzelf prevelen voldoet. In het huiskamerdecor van vormgever Marc Warning is hier en daar een camera verstopt die het gezicht van de prevelende Maarten...