Toneel

De twee sterkste theatercollectieven van het land tonen zich momenteel weer onvergelijkbaar. Dood Paard is met Eco actueler dan ooit: een splinternieuwe tekst van Oscar van Woensel waarin een internationale, vergaderende projectgroep laat zien hoe een ideologisch concept als ‘het groene bouwen’ wordt vermalen in de machtsstrijd van ambtenaren, geldschieters en reclamemakers. ’t Barre Land speelt intussen Torquato Tasso, het toneelstuk van Goethe uit het eind van de achttiende eeuw, over een dichter die als vrije denker worstelt met de etiquette van het koningshof waar hij te gast is. Het met modieuze uitdrukkingen doorspekte steenkolen-Engels van Van Woensel staat lijnrecht tegenover de jambische verzen van Goethe die de leden van ’t Barre Land uitgebreid debiteren. Zo dicht als Dood Paard tegen de taal van de massamedia aanleunt – een groot deel van de personages in Eco spreekt louter via videomonitoren – zo tijdloos is het kale toneelspel waar ’t Barre Land...