Grote voedselmerken buitelen over elkaar heen met het duurzaamheidsbeloften. Zo wil Unilever in 2020 haar ‘milieuvoetafdruk gehalveerd hebben’ en ‘100% van onze landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame landbouw’. Ook concurrenten als Nestlé, Mars en Douwe Egberts kiezen voor volledige duurzaamheid. Consumenten vinden milieu en mensenrechten ook heel belangrijk – totdat ze daarvoor meer moeten betalen. Uit onderzoek van consultancyfirma Schuttelaar & Partners blijkt dat acht op de tien Nederlanders weten dat goedkope producten voor ellende als milieuschade, dierenleed, kinderarbeid of te lage lonen in arme landen kunnen zorgen. Maar als consumenten moeten kiezen tussen duurzaamheid en een lage prijs, kiest 71 procent voor de eigen portemonnee.

Waarom kiezen voedselbedrijven op grote schaal voor duurzaamheid terwijl consumenten daar aan de kassa voor terugdeinzen? Ik legde deze vraag voor aan Lucas Simons, oprichter van het bedrijf NewForesight dat voedselbedrijven adviseert over...