Weekbladperspraat

10-11-2007
Door Jeroen Vullings

Hans Vervoort schrijft in Het bedrijf deel 1: Opwinding als een dorre, door onderzoeksrapporten en cijfers bevangen boekhouder over de uitgeverij waar hij lang werkte

Hans Vervoort zou geen boekje opendoen over zijn vijfentwintig dienstjaren (1975-2000) bij uitgeverij de Weekbladpers, maar wel drie. Een romantrilogie over het bedrijf waar bladen als Vrij Nederland, Opzij en Voetbal International verschenen, waar de hoofdredacteuren Rinus Ferdinandusse, Joop van Tijn en Cisca Dresselhuys hun hoef plantten, waar Theo Bouwman zich opwarmde om als de latere topmanager van VNU en PCM te functioneren, dat is iets om naar uit te zien. Niet alleen kan zo’n project geschreven door een insider als Vervoort (1939) – hij werkte er vooral als marktonderzoeker en directielid – een spectaculair inkijkje bieden in de recente persgeschiedenis. Ook zou het genre waarin Vervoort zich als schrijver vanaf zijn debuut in 1970 bekwaamd heeft, mild...