Soms is het moeilijk om níét goed te doen. Heb je een nieuwe bril nodig, gaat er bij aanschaf een bedrag naar brillen voor een derdewereldland. Koop je schoenen voor jezelf, krijgt ook een arme sterveling een paar. Wil je een abonnement, dan word je lid en steun je een goedwillend bedrijf. Je nieuwe auto rijdt zuinig, liefst hybride of zelfs helemaal elektrisch opdat jij de wereld een beetje minder vuil maakt. De meeste bedrijven hebben waarachtig het beste voor met jou, met de mensheid, de natuur, de hele planeet.

Ja, het bedrijfsleven is goed bezig. Bedrijven steunen goede doelen, willen duurzaam zijn, groen. Hun werknemers storten zich op maatschappelijke projecten en springen her en der bij, hetgeen fraaie foto’s oplevert van Hollanders die in tropische landen knutselen aan een waterput of dak. Van gêne is geen sprake. Philips noemt zich een ‘toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken...