Wat doet een knalrood krat Coca-Cola in de verplichte rekentoets?

Het logo van Albert Heijn bij het Nationaal Schoolontbijt. Een ‘smeerdiploma’ van Blue Band. Een krat Coca-Cola in de rekentoets. In hoeverre krijgen commerciële merken toegang tot kinderen op school? Het is een terugkerend debat. Moet je het verbieden? Of maakt dat beetje marketing op school niet uit?

Rekkelijken staan tegenover preciezen. Soms stelt een kritische volksvertegenwoordiger Kamervragen. Maar in het onderwijs – op de scholen én het ministerie – regeren de rekkelijken. Die zien er geen kwaad in dat kinderen leren rekenen met Coca-Cola in plaats van met water.

De marketeers doen ondertussen hun werk. Zij beseffen wél hoe beïnvloedbaar het kinderbrein is. Zij wéten dat blootstelling aan merken essentieel is voor koopbeslissingen en merkentrouw op latere leeftijd (zoek maar eens online naar mere exposure effect). Bekend maakt bemind. Zo werkt ons brein. Het terloops onder de aandacht brengen...