Supermarkten stunten nog steeds vaak met bio-industrievlees, merkt Evert Nieuwenhuis. Van gratis vlees tot ‘Lekker naar buiten’ als bbq-slogan: het is wrang.

Even leken de Nederlandse supermarkten toch over een geweten te beschikken: begin dit jaar ging de plofkip in de ban. De doorgefokte kip die minstens 56 gram per dag groeit, een vierkante meter met twintig broertjes en zusjes deelt en al na vijf weken slachtrijp is, wordt niet meer verkocht door de drie grootste supermarkten, Albert Heijn, Jumbo en Lidl. Wakker Dier, dat jarenlang een venijnige campagne voerde tegen het symbool van de dolgedraaide bio-industrie waarin welzijn ondergeschikt is aan winst, sprak van ‘een doorbraak’.

Een half jaar later lijkt deze ‘doorbraak’ een fraai voorbeeld van greenwashing. Oké, de plofkip is uit de schappen (hoewel Lidl niet op een ander ras overstapte en de beesten gewoon minder voer kregen om ze minder hard te laten groeien), maar voor de drie grote supermarkten is de...