Design

Alles bestaat al en alles is al uitgevonden. Een dooddoener met een kern van waarheid. Vooral in de ontwerpwereld is de discussie over wat nieuw is en wat niet vaak te horen. De meeste ontwerpen van nieuwe producten zijn een variatie op een thema. Dat moet ook wel, anders waren ontwerpers uitvinders in plaats van ontwerpers. Als iets echt een kopie van een bestaand product is, kun je met een rechtszaak dreigen of je inschrijven voor de jaarlijkse plagiaatprijs, de Plagiarus. De ontwerper moet zich dus beperken tot het opnieuw rangschikken van vorm, kleur en materiaal. Deze methode wordt vaak toegepast op een product dat in de vergetelheid is geraakt of zich domweg op een blinde vlek in onze gebruikswereld ophoudt. De frivole verwarmingsradiator van een paar jaar geleden, ontworpen door Joris Laarman, is daar een mooi voorbeeld van.

Ik heb deze lange inleiding nodig om de zogenaamde glazenrail weer meer aandacht te geven. Een heel handig product dat je in de horeca regelmatig...