Interactieve televisie, dat leek me wel iets. Dus stapte ik begin augustus binnen bij een winkel van KPN en tekende een contract dat mij ‘de nieuwe manier van tv-kijken’ beloofde.

Wist ik veel.

Drie maanden na die lichtzinnige aanschaf (‘Met Interactieve TV ben je klaar voor de toekomst!’) kon ik nog steeds niet televisiekijken. Ook mijn internetverbinding was wekenlang verbroken.

Eerlijk is eerlijk: helpdeskmedewerkers (ik heb ze ruim vier uur aan de telefoon gehad), monteurs (er zijn er vier langs geweest) en koeriers (driemaal werd nieuwe apparatuur afgeleverd) toonden zich meelevend en behulpzaam. Bij het afscheid gebruikten allen dezelfde woorden: ‘We hebben er zelf ook geen greep op.’ En, inderdaad: ‘We worden verrot gescholden voor zaken die we zelf ook niet kunnen verhelpen. Ach, het hoort erbij.’

Met de financiële administratie van KPN is intussen niets mis. Begin september ontving ik een factuur voor ‘activatiekosten’ van mijn interactieve televisie en een week later een...