Literaire berichten

Een boek alleen is niet genoeg, dat wisten de christenen al. Leuk hoor, een Bijbel waarin het Woord van God wordt uitgedragen, maar er is meer nodig om de mensen bij de les te houden. Een organisatie (‘de kerk’) waarvan mensen vanaf hun geboorte onherroepelijk lid worden, plaatselijke groepsleiders (‘priesters’) die in een raar pak zichtbaar over straat lopen, gigantische hallen (‘kerken’) voor massabijeenkomsten, met enorme torens die je voortdurend in de gaten lijken te houden. God heeft eeuwenlang een geweldige marketingafdeling gehad.

Zijn tegenstanders – de atheĂŻsten – hebben het eindelijk ook begrepen. Er was al, na eeuwen proberen, een Boek dat het grote publiek in zijn ban hield: wetenschapper Richard Dawkins’ sardonische The God Delusion (2006). Nu zetten de ongelovigen door met een reclamecampagne. Na een inzamelactie (‘collecte’) prijkt er sinds begin dit jaar een atheĂŻstische boodschap op bussen in Engeland: ‘There is probably no God. Now stop...