De arrestatie van Transavia-piloot Julio P. laat de gedachten teruggaan naar oude tijden en oude dossiers over de Argentijnse junta.

Nu is een man gepakt die ervan wordt verdacht dat hij politieke tegenstanders van Videla uit zijn vliegtuigen in de Atlantische Oceaan dumpte. Dertig jaar geleden werd de vraag gesteld of het eigenlijk wel netjes was om de vliegtuigen waarmee dat gebeurde, óók Nederlands fabrikaat, aan dat Argentijnse bewind te leveren. Er werden kosten noch moeite gespaard om de vaderlandse Fokkerfabriek te steunen. Nu waren wij geen Boeing of British Aerospace en de concurrentie was keihard, dus we moesten het soms van de kruimels hebben die in de uithoeken van de markt waren te vinden. Een dubieuze klant – ach, je moest een beetje creatief met de regels omgaan en dan viel er wel een mouw aan te passen.

De Argentijnse luchtmacht was een goede klant. Tussen 1968 en 1976 werden zo’n vijftien militaire versies van de F27 en F28, paradepaardjes van Fokker, aan de...