Kunst / Kunstpelgrim

Driehonderdeenentwintig jaren zijn verstreken tussen de voltooiing van een van de prachtstukken van de Londense National Gallery, Meindert Hobbema’s Het laantje van Middelharnis – door een eminente Nederlandse kunsthistoricus ooit geroemd als ‘beste schilderij, samen met Rembrandts Staalmeesters, dat in Holland werd geschilderd’ – en 1 december 2010, de datum van de feestelijke opening aan diezelfde laan van de nieuwe Gamma.

Ik kwam maar vijf maanden te laat, de website van de National Gallery had zelfs nog geen tijd gehad om zijn bewering up-to-date te maken dat ‘de aanblik opmerkelijk exact is en nauwelijks veranderd sinds de zeventiende eeuw’.

Nu is het geen verrassing dat vrijwel alles is veranderd sinds de zeventiende eeuw, maar die tekst op de website en het landschap rondom Middelharnis – door brede dijken omgeven landerijen, omzoomd met hoge bomen, en overal zulke toepasselijk arcadische namen, Boomgaardweg bijvoorbeeld, zoals het laantje zelf nu heet –...