‘Ik werk niet vaak aan dit soort dingen mee,’ zegt Annejet van der Zijl. Ze blijft graag op de achtergrond. Zomergasten sloeg ze twee keer vriendelijk af, het Boekenbal liet ze dit jaar aan zich voorbij gaan. ‘Ik had er geen zin in,’ zegt Van der Zijl (49) in een cafeetje in de Amsterdamse Jordaan, dicht bij haar huis. Blonde haren golven om haar blozende gezicht. Haar ogen stralen zonder een spoortje make-up. ‘Ik houd niet zo van die aandacht en mijn boeken verkopen zichzelf wel. Ik ben een escapist. Liever verdwijn ik in mijn verhalen, die tillen mij even boven het dagelijkse leven uit.’ Met een lachje: ‘Ik ben een nerd in feestverpakking.’

Maar of ze nu wilde of niet, haar schrijverschap dwong haar naar de voorgrond. In 2002 brak ze bij het grote publiek door met Anna, haar biografie van Annie M.G. Schmidt. Daarin toonde ze voor het eerst de kwetsbare kant van de alom bejubelde schrijfster. Twee jaar later volgde Sonny Boy, een reconstructie van een onconventionele liefde tegen...