Er wordt vaak iets uit ‘Amélie’ op gespeeld en hij is meestal bezet, die piano in de stationshal waar iedereen op mag spelen. Maar wat gebeurt er als je een tijdje bij zo’n piano blijft staan? En wat wil de NS eigenlijk met dit project?

Tijdens een hectische overstap naar een intercontinentale vlucht op de Romeinse luchthaven Fiumicino gebeurde er iets opmerkelijks. Midden in het gedrang stond zomaar ineens een vleugel, en iemand speelde er Yann Tiersen op. Ik vertraagde mijn pas, en met het risico mijn vlucht te missen, bleef ik als verstijfd staan kijken naar dit intens vervreemdende tafereel: iemand bespeelde een vleugel, midden in een gang op een vliegveld!

Zo zou het moeten gaan als je opeens in een openbare ruimte iemand op een vleugel ziet spelen, maar zo ging het natuurlijk niet. Ik worstelde me geërgerd door de luchthaven, ik moest een vliegtuig halen, ik zag die vleugel en hoorde Yann Tiersen, dat klopt allemaal. Maar ik beende gewoon door en stuurde mijn geliefde...