‘Quirky’ wordt ze vaak genoemd, of ‘whimsical’: een beetje gek, dwaas en eigenwijs. Tot haar eigen ergernis, want kunstenaar, filmmaker en schrijver Miranda July wil met haar werk niet minder dan een brug slaan naar de anderen en de existentiële eenzaamheid overwinnen.

Als je op jezelf woont, in je eentje, zou je zomaar per ongeluk een vieze kluizenaar kunnen worden. Stel dat het even wat minder met je gaat en je de afwas overslaat. De vaat stapelt zich op en het wassen van een vork is opeens al een hele klus. Dan ga je met vieze vorken eten, van vuile borden. Daar ga je je een zwerver van voelen en als je je toch een zwerver voelt, dan hoef je jezelf ook niet te wassen. Je gaat het huis niet meer uit omdat je ongewassen bent, en voor je het weet laat je overal afval slingeren en plas je in kopjes die dicht bij je bed staan.

Dat is in elk geval hoe Cheryl Glickman het ziet, de hoofdpersoon in Miranda July’s debuutroman The First Bad Man (vertaald als De eerste foute...