18-10-2008
Door Jeroen Vullings

Het vierde seizoen van de Amerikaanse sciencefictionserie The 4400 blijkt het laatste – want ja, tanende kijkcijfers. Hoe zou dat komen?

Dat aan series Een eind komt – The Sopranos, The West Wing – is op dat moment een ramp voor de liefhebber, maar in retrospectief altijd juist. Immers: legio series slepen zich na hun hoogtepunt reutelend, zieltogend, almaar verblekend jarenlang voort. Onacceptabel daarentegen is het als kwalitatief hoogstaande tv-series om reden van tegenvallende kijkcijfers voortijdig stopgezet worden. Bruut, zonder deernis met de kijkers die nooit zullen weten hoe de verhalen aflopen, meestal na een joekel van een cliffhanger. Zoals Sports Night (Aaron Sorkins zorgenkindje vóór het wereldsucces The West Wing) en de duistere, aangrijpende Amerikaanse politieserie Boomtown. De personages met wie we vertrouwd zijn geraakt, verkeren voortaan eeuwig in het limbo. Dat is dermate onbevredigend dat het als verraad aanvoelt als je...