27-09-2008
Door Jeroen Vullings

Eerst over de concurrent van Prison Break: 24. Naar het zesde seizoen van die serie, waarin superagent Jack Bauer telkens weer de gehele Verenigde Staten eigenhandig redt, keek ik in ruime etappes. Met almaar groeiende tegenzin, die reeds ontstaan was tijdens het plichtmatige uitzitten van de vijfde serie. Uiteraard kon ik de seizoenen daarvoor ook legio argumenten in stelling brengen waarom 24 vanaf de eerste uitzending in 2001 pulp is: van de vlakke, mechanische karakters, via de simplistische, fascistoïde moraal, tot het gebrek aan waarachtigheid die dit realistisch bedoelde drama typeert. Maar dat vergalde geenszins het genot; 24 was zo ondraaglijk spannend dat je wel moest kijken.

Inmiddels ben ik het martelen met elektroden en chemicaliën meer dan beu, is de wereld mij te vaak te onwaarschijnlijk gered, interesseert werkelijk geen personage me nog. Maar doorslaggevend is dat zo’n pulpserie zonder die suspensetroef geen bestaansrecht...