Theater

Als theater leunt op computertechnische trucjes, is het grootste gevaar een crash. Maar bij de voorstellingen van PipsLab geeft het niks als de computer er de brui aan geeft. De kans dat dit gebeurt, maakt juist deel uit van het avontuur. ‘Achter de knoppen: onze stagair!’ roept de gastheer van PipsLab als hij de muzikanten, de spelers én de computertovenaar van de groep aan ons voorstelt. Wie bij deze kamikazetechneuten geen crash meemaakt, heeft iets gemist. Een speciaal crash-nummer waarin opgewekt de niksigheid van het moment wordt bezongen. Of, bij de nieuwste voorstelling Diespace, een lied dat gevoelig de tragiek van onze sterfelijkheid verklankt.

Voor de rest is Diespace niet bepaald tragisch. Er is dan ook goed nieuws: ook na onze dood kunnen we tegenwoordig nog babbelen met onze nabestaanden. Een kwestie van een ‘light-account’ openen en je ziel laten downloaden. Er zijn wel meer (theater)kunstenaars die de verworvenheden van het internet-tijdperk tot in...