Film / De visuele flair van Stellet licht

De films van de Mexicaanse regisseur Carlos Reygadas zijn vreemd en fascinerend, maar weinig toegankelijk. Niet dat zijn films verhaaltechnisch moeilijk zijn – uiteindelijk draait het allemaal om de liefde: de hunkering van een suïcidale man voor een oudere vrouw (Japón), de tedere gevoelens van een dikke, getrouwde taxichauffeur voor de dochter van zijn baas (Batalla en el cielo). Het zijn eerder de karakteristieke trage filmstijl en de ongebruikelijke hoofdrolspelers die niet iedereen zullen bekoren.

Het verhaal van Reygadas’ nieuwste speelfilm Stellet Licht is eenvoudig maar controversieel. Johan is mennoniet, belijder van de streng protestantse, uit Friesland afkomstige geloofsleer, en zit klem in een liefdesdriehoek. Hij is gehuwd met Esther, maar verliefd op de jongere Marianne. Johan twijfelt. Misschien is het wel Gods wil dat hij zijn vrouw en zes kinderen verlaat?

Net als bij zijn vorige films maakt Reygadas gebruik van...