A.F.Th. Van der Heijden lichtte uit ‘De tandeloze tijd’ de verhaallijn over de zogeheten Gipsmoord en herschreef die tot de roman Doodverf. Hergebruik om in de smaak te vallen van liefhebbers van de literaire thriller? Daarvoor is het verhaal te duister. En te goed.

Author’s cut

Waar we niet van opkijken: als een schrijver die succes genoot met een roman later de oerversie van dat boek publiceert, of als die postuum verschijnt.

Zeldzamer is het als een schrijver een eerder verschenen boek herneemt en herschrijft. En waarom ook niet: tenslotte heeft iedere filmregisseur eveneens recht op zijn director’s cut, waarin zijn creatie eindelijk concessieloos getoond kan worden.

Maar hoe moeten we het duiden als een schrijver die periodiek een publiekslieveling is maar over succès d’estime nooit iets te klagen heeft gehad, de roman waarmee hij twaalf jaar geleden nota bene de Generale Bank Literatuurprijs won (officieus: de AKO Literatuurprijs), omvormt tot een thriller? Uit zijn...