Tijd kan soms de raarste streken uithalen met popmuziek. Zo’n vijftien, twintig jaar geleden moesten we opeens ABBA mooi vinden, aangezien Björn en Benny best goede liedjes schreven. ‘Chiquitita, you and I know…,’ zongen ze, blijmoedig. Wat die Chiquitita en ik nou precies zouden moeten weten? Dat is tot op de dag van vandaag een raadsel gebleven.

Neil Diamond heeft wat dat betreft een streepje voor. Kenners hebben altijd geweten dat er méér schuilging achter de Amerikaanse muzieklegende. Met graagte vertelden ze dat Neil al vanaf de vroege jaren zestig een alom gerespecteerd liedjesschrijver was, die onder meer ‘I’m a Believer’ voor The Monkees had gecomponeerd. Nog zo’n minder bekend wapenfeit: zijn ‘Girl, You’ll Be a Woman Soon’, dat in de versie van Urge Overkill het hoogtepunt van de soundtrack van Pulp Fiction werd. Daarvoor vergaven ze Diamond graag de zonde van ‘Red, Red Wine’. Aangeschoten UB 40-fans die tot het einde der dagen dat ene lied...