Opera

Het is eenvoudiger dan we denken, stelt choreografe Sasha Waltz. Mensen zijn tegenwoordig te extreem in de weer met hun lichaam. In fitnesscentra aan apparaten sjorren, op survivaltocht in de natuur, van bruggen duiken aan een elastiek – blijkbaar snakken we naar fysieke ervaring. Maar om een veronachtzaamd lichaam weer te voelen, is een kleine mentale verandering genoeg. Bewust worden van je eigen ledematen. Voelen hoe je lichaam beweegt, hoe het ruimte inneemt, hoe het je draagt. Terugvallen op de materie, om met Sascha Waltz te spreken. En daarvoor hoef je echt geen geschoolde danser te zijn.

De operazangers die meewerken aan Dido and Aeneas, kunnen erover meepraten. Zangers zijn niet de soepelste mensen. Hun lichaam is een klankkast, doorgaans schuift het rechtop en zo breed mogelijk over het toneel. Maar van die lijzigheid is niets meer te bespeuren. Sasha Waltz laat haar zangers hun lichaam ontdekken. Niet zo schaamteloos als haar dansers dat in Körper deden, de...