De vrouwelijke hoofdpersoon in de nieuwe roman van Allard Schröder is waarachtiger dan menig chicklit personage.

Reliëf zonder tampon

Tot dusver wemelde het in Allard Schröders oeuvre van zonderlinge, knoestige, vaak wat zompige kerels. Types die graag een ei in hun grove bek steken en dat ongepeld vermalen. Op de feministische meetlat zouden ze allemaal een beroerd figuur geslagen hebben – overigens ook op de algemeen menselijke meetlat. ‘Getverdemme’ hoorde ik ooit een meisje in de trein roepen, dat verdiept was in een roman van Schröder. Geen geschikt afscheidscadeau kortom voor scheidend Opzij-hoofdredacteur Cisca Dresselhuys.

Maar met zijn nieuwe roman De econome verdient Schröder op zijn minst de Anna Bijns-pinkring. Hij heeft zowaar een vrouw als hoofdpersoon genomen, een jonge single nog wel. Linde heet ze, en ze is een econome met toekomst, zoals dat dreigend heet.

Schröder portretteert haar waarachtig, wars van de merkwaardige, au fond diepbeledigende...