Beschouwing / De architectuur van Hitchcock

De groenteman en de jongen lopen door de filmzaal. De groenteman is undercoveragent, de jongen hoort bij de familie Verloc en brengt de man naar de ruimte achter het scherm. Het is een smalle, hoge ruimte, ingeklemd tussen het scherm met bewegende beelden en een bakstenen muur met een bovenlicht. De man zegt dat hij de woning van Verloc wel eens wil zien en trekt zich op, spiedt door het raam. Maar hij wordt betrapt en naar binnen getrokken en staat ineens tussen de samenzweerders in een verstikkend burgerlijk interieur, dat met zijn schilderijtjes, bric-à-brac, ro­co­co­klok en pompeus pleisterwerk helemaal niet zo onschuldig is als het zich voordeed.

Het burgerlijke interieur uit de film Sabo­tage (1936) zie je in allerlei variaties opduiken in de films van Alfred Hitch­cock. Moderne interieurs en exterieurs meed hij. Zijn voorliefde gold huizen in victoriaanse stijl. Dat is opmerkelijk voor een regisseur die in zijn films...