De speelfilm ‘On Body and Soul’ (over een Hongaars abattoir) en de documentaire ‘Safari’ (over de Afrikaanse plezierjacht) zeggen ons: de mens is vergeten dier te zijn. En seks biedt wellicht een uitweg.

Als aan het begin van On Body and Soul, de Hongaarse speelfilm die in februari de Gouden Beer en de Persprijs won op het festival van Berlijn, een prachtig hert in een idyllisch bos zijn hoofd opricht, zit ik klaar voor het schot. Want ik ken dit beeld. In talloze films wordt het gebruikt om een jager te introduceren.

Maar het schot komt niet. Het hert is slechts mooi, krachtig en op zijn gemak in zijn natuurlijke omgeving. Het voelt vreemd ongemakkelijk, alsof de punchline ontbreekt. Waarom kijken we dan naar dit beeld?

Dat schot en die punchline volgen wel in Safari, maar daarmee is het ongemak niet weg. In deze documentaire van de Oostenrijkse regisseur Ulrich Seidl (bekend van de Paradies-trilogie) jagen Duitsers en Oostenrijkers in zuidelijk Afrika zogenaamd op...