Op de Chinese site Weibo promoot Taylor Swift merchandise rondom haar album 1989. Maar laat dat getal nou net symbool staan voor het bloedbad op Tiananman.

‘Ni hao, it’s Taylor Swift.’ Het lijkt onschuldig, het promotiefilmpje op de populaire Chinese microblog-site weibo.com waarin de zangeres haar merchandising en aankomende tour in Shanghai aanprijst. T-shirts met de naam van haar laatste album, 1989 – Swifts geboortejaar – wat kan daar mis mee zijn? Veel, denkt The Guardian, geredeneerd vanuit het China dat de sporen van het bloedbad op het Tiananmenplein uit alle macht probeert te wissen. 4 juni 1989, de dag van die foto met die man en die tanks: het is een doorn in het oog van Chinese autoriteiten. Op hetzelfde Weibo staan alle mogelijke verwijzingen naar het neergeslagen studentenprotest op de zwarte lijst: 6-4 (June 4th), 64, en zelfs de creatieve oplossingen 63+1, 65-1 en 35 (wat staat voor ‘35 mei’). Zo gevoelig ligt het dus.

Taylor Swift doet daar onbewust...