In de geschiedenis van de reclame is dit een klassieker. Na de verkiezingen van 25 mei 1977 wachtte een slopende formatie van 208 dagen – een record dat Opstelten niet hoopt te breken. Formateur Joop den Uyl kwam er na vele rondes niet uit met het CDA. Dries van Agt (toen nog niet zo naar GroenLinks of D66 neigend) had er ook helemaal geen zin in, ging liever gezellig eten met jongeheer Hans Wiegel en deed meteen goede zaken met de VVD. Het centrumrechtse kabinet trad op 19 december aan op het bordes van paleis Soestdijk. De PvdA voelde zich verraden.

Vrij Nederland haakte in met deze campagne. De bedenkers (Wiggert de Vries & Franssen/DDB – reclamebureaus hebben vaak namen die zelf niet zo ‘communiceren’) wonnen alle reclameprijzen, maar verloren VN weer snel als klant.

Een goede slogan blijft lang hangen. Elke keer als er, in politieke zin, weer een gure wind opsteekt, roept er iemand bij Vrij Nederland: ‘Zeg, zou het niet leuk zijn om die oude campagne te herhalen?’ Alles is dus...