Fotografie / Dubbelinterview Rineke Dijkstra en Koos Breukel

Eén geweldige aanleiding om Rineke Dijkstra te interviewen staat tegenover drie grote bezwaren. De aanleiding: als eerste Nederlandse fotograaf krijgt Dijkstra een overzichtstentoonstelling in het Guggenheim Museum in New York, tempel der moderne kunsttempels. Dijkstra had al diverse solotentoonstellingen in het buitenland, onder meer in het Jeu de Paume te Parijs. Maar het Guggenheim, met zijn spiraalvorm die rechtstreeks lijkt op te gaan richting de eeuwige roem, is een mijlpaal.

Dat maakt nieuwsgierig naar haar eigen analyse van het succes dat haar portretten (in foto en in video) wereldwijd ten deel valt, met deze tentoonstelling als ultiem bewijs. Maar er zijn hindernissen. ‘Er is al zo veel over mij en mijn werk beweerd,’ zegt Dijkstra, ‘het klopt nooit echt met wat ik bedoel.’ Achter in de Amerikaanse catalogus, Rineke Dijkstra. A Retrospective, wekt een lange ‘Selected bibliography’ inderdaad het vermoeden van...