Wordt 2017 een rampjaar? Niet in de cinema. Het is pas januari en Kees Driessen kan nu al een toptien van 2017 samenstellen die zelfs als eindejaarslijst geen slecht figuur zou slaan. Dit is een heel goed begin.

Alle eindejaarslijstjes van 2016 zijn binnen. Tijd om de blik vooruit te richten met een beginjaarslijstje. En dan niet een ‘bent u ook zo nieuwsgierig naar?’-lijstje, nee, een lijst van tien uitstekende films die ik daadwerkelijk al heb gezien.

Vijf daarvan draaien vanaf morgen op het International Film Festival Rotterdam (IFFR). Dat zijn titels die hun sporen reeds hebben verdiend op festivals als Cannes, Berlijn en Venetië. Zoals de magistrale nummer één van deze eerste toptien van 2017 – The Woman Who Left van Lav Diaz – en Moonlight, Jackie, American Honey en Sieranevada. Films die daarna gewoon een bioscooprelease krijgen.

We zitten natuurlijk ook nog in de aanloop naar de Oscars, waar Engelstalige filmproducties hopen op een paar nominaties [intussen...