** Jonathan Meese. Totalzelbstportrait. T/m 15 januari, GEM, Museum voor actuele kunst, Den Haag

De Duitser Jonathan Meese (Tokyo/Dessau, 1970) is fenomeen en kunstenaar – in die volgorde. Eerder maakte hij naam met baldadige performances en totaalkunstwerken (o.a. in De Hallen, Haarlem), nu toont GEM, museum voor actuele kunst in Den Haag, een overzicht van zijn werk: schilderijen, sculpturen, films enzovoort. Die tentoonstelling is een schreeuwerige aangelegenheid. Er zijn plastic geraamtes (met handtassen), neo-expressionistische doeken en collages die eruitzien als de agenda van een brugklasser uit 1996: knipsels, droedels, zelfportretten, foto’s van Claudia Schiffer, A Clockwork Orange en de robot uit Metropolis, én cartoons van een kereltje met een oversized geslachtsdeel dat zichzelf geloof ik Pimmeltoni noemt (‘Pimmelflesh Ahoi’). De kelder is door Meese heringericht: die houdt het midden tussen een feestwinkel en de plaatselijke vereniging voor neonazi’s. Dat klinkt...