Film / Medems diepte

Ik denk dat je een peilloze diepte in je onderbewuste draagt. Dit is geen uitspraak van Jomanda, maar een van de thema’s in de film Caótica Ana. ‘Mannen zijn piemels met voeten,’ is een andere. Welkom in de wondere wereld van regisseur Julio Medem. Dat de Spanjaard niet zo bekend is, hangt misschien samen met het geringe belang dat hij hecht aan een coherente verhaallijn. De films zijn een hele kluif voor niet-geïnitieerde Medem-kijkers. Soms beginnen ze aan het slot, zoals Los Amantes del Círculo Polar uit 1998, soms in het midden, zoals Lucia y el Sexo uit 2001. Soms spelen dezelfde acteurs meerdere personages (Vacas, 1992) of juist twee versies van hetzelfde personage (Tierra, 1996). Dat alles neemt niet weg dat de films vaak rijkgevulde kunststukjes zijn, vol mystiek, identiteitscrises, metafysische gedachtekronkels en spelingen van het lot. Bij elke kijkbeurt ontdek je nieuwe lagen, al maken die de films al snel topzwaar en weinig toegankelijk. Toch...