Waar laat je het verhaal van een droom die uitkwam beginnen? Het ligt voor de hand om dat te doen bij succes dat door anderen is gezien. In het geval van striptekenaar Aimée de Jongh (Waalwijk, 1988) is dat haar eerste graphic novel De terugkeer van de wespendief. Dat boek is 2014 gepubliceerd, in zwart-wit, en in 2017 herdrukt: voor het Nederlands taalgebied, dat niet zo graphic novel-minded is in vergelijking met het buitenland, is dat al een opmerkelijke prestatie.

Maar wel logisch, wanneer je dat ontroerende verhaal leest waarin De Jongh vloeiend schakelt tussen het heden en het verleden en zware onderwerpen als zelfmoord en trauma door een vleugje magisch realisme leefbaar weet te houden. Een man ziet hoe een vrouw voor de trein springt, hij staat als verlamd toe te kijken en hij kan dat emotioneel niet aan. Die gebeurtenis voert hem terug naar zijn schooltijd, waar een gepest vriendje om het leven komt en hij besluit te zwijgen over de toedracht. Deze schetsmatige intrige...