Lange tijd waren warenhuizen de plaatsen van sociale vermenging bij uitstek. Met het afschaffen van de Drie Dwaze Dagen neemt de Bijenkorf definitief afscheid van die rol.

Ooit werd ik voor een achter de schermen-reportage naar de start van de Drie Dwaze Dagen gestuurd. Met het fenomeen had ik geen ervaring. Misschien valt het allemaal wel mee, lachte ik van tevoren.

In joggingbroek en misselijk van het vroege uur meldde ik me op een mistige oktoberochtend om zes uur bij de achteringang van het warenhuis. Het contrast met de fris opgemaakte twintigers in gele T-shirts was confronterend. Er waren verkoopsters met gele panty’s en haarbloemen, er was een overdaad aan boa’s en om de zoveel meter hoorde je iemand ‘toitoitoi’ zeggen. Er was een hooggeplaatste Bijenkorf-man die zijn pak duidelijk bij de goedkope concurrent had gehaald en voor de gelegenheid een gele stropdas had omgedaan. In zijn peptalk volgden de begrippen kanjers, visitekaartje, customer experience, en...