'Wij zijn niet zo van de richtlijnen'

Thijs Broer& Maurits Martijn
Foto: Martijn Beekman/HH
De kwaliteitsmedia zeggen ‘terughoudend’ met de peilingen om te gaan. Wat komt daar in de praktijk van terecht?

Eigenlijk had iedereen die erover had nagedacht al zo’n vermoeden, maar sinds deze zomer is het ook wetenschappelijk bewezen: kiezers stemmen graag op een winnaar.

In juni publiceerde Tom van der Meer, politicoloog aan de UvA, het eerste grootschalige onderzoek naar wat in Amerikaanse campagnetaal het ‘bandwagon-effect’ heet: de neiging van kiezers om met zijn allen achter de wagen met de muziek aan te lopen. Dat wil zeggen: te gaan stemmen op de partij of partijen die het goed doen in de peilingen. Half mei kregen de 23.000 deelnemers aan het EenVandaag Opiniepanel de laatste uitslagen van de peiling van Maurice de Hond voorgelegd, maar met verschillende begeleidende teksten over de PvdA: positief (‘groei sinds vertrek Cohen’), neutraal (‘nagenoeg onveranderd’), negatief (‘verlies sinds 2010’), of zonder commentaar. Van de groep die alleen de...

Vernieuwend, verdiepend, vooruitstrevend: dat is Vrij Nederland. Maar goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden.
Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor VN
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
Met diepgravende interviews, prikkelende columns en onthullende reportages
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie