Ook te beluisteren!

November 2020, zes uur opstaan. Snel naar je favoriete sites voor nieuws en achtergronden over Trump-Biden. Tijdens de jacht op informatie vliegen je persoonsgegevens over het net. Rond het nieuws verschijnt reclame voor dat museum, die ontsmettingsgel of die e-bike waar je gisteren naar op zoek was.

Op papier heb je dat goed gevonden. De privacywet AVG is gebaseerd op zelfbeschikking: wij bepalen wie onze gegevens mag gebruiken. Daartoe geven we ‘toestemming’ aan bedrijven, met één keer klikken. Zo’n vinkje bezegelt een uitgebreide overeenkomst met DPG Media (AD, Linda., de Volkskrant), met Facebook, met Google, met TikTok. Al die overeenkomsten tellen duizenden woorden tekst, geformuleerd om ons gerust te stellen. Op het oog transparant staat er een lijst bij met data- en reclamemakelaars die met onze gegevens mogen werken. Het zijn er tientallen, vrijwel allemaal onbekend. Tegen de tijd dat we al deze contracten écht zouden hebben gelezen, is de...