Hij mag dan dik in de tachtig zijn, Jan Timmer heeft nog niks verloren van zijn bulldozerachtige uitstraling. De oud-Philips-topman betrad gisteren de zaal van de parlementaire enquête naar het Fyra-debacle alsof hij nog steeds leiding gaf aan zijn roemruchte Operatie Centurion. Met die reorganisatie redde hij in de jaren negentig de noodlijdende elektronicareus uit Eindhoven.

Timmer was echter naar Den Haag afgereisd als voormalig voorzitter van de Raad van Commissarissen van de NS. En hij trok onmiddellijk van leer tegen de ‘mode-onderwerpen’ als liberalisering en privatisering waar de spoorwegen in de jaren negentig mee werden geconfronteerd. Door de Paarse kabinetten onder Wim Kok afgekeken van Margareth Thatcher in Engeland maar totaal ongeschikt voor Nederland, zo vond Timmer: ‘Net als water en stroom is vervoer zo belangrijk voor de economie dat het niet aan de markt kan worden overgelaten.’

Ja, we hoorden het goed. Deze voormalige captain of industry keerde zich...