Luchtvervuiling staat weer bovenaan de Haagse politieke agenda.Een maximumsnelheid van tachtig, verplichte roetfilters, extra hoge dieselaccijns en rekeningrijden – onder druk van Brussel lijkt het er allemaal aan te komen. Hoe pakken steden als Londen, Jakarta of Los Angeles de problemen aan?

Begin april was Marjel van der Zwaard met man en kind even terug in Nederland. Ze namen de auto voor een bezoek aan vrienden in Noord-Frankrijk. Ter hoogte van Schiphol ging het al mis: file. ‘We hebben uren in een sukkeldraf gereden. En dat op zondagmiddag!’

Inmiddels is het gezin weer terug in de overgereguleerde stadstaat Singapore, waar Van der Zwaard handelt in kindermeubilair. Van files hebben ze dáár nog nooit gehoord. Wie een auto wil kopen, moet flink dokken: een aanschafvergunning kost twaalfduizend euro en op de auto zelf zit honderd procent belasting. ‘Auto’s zijn alleen voor de allerrijksten,’ zegt Van der Zwaard. ‘Negentig procent van de bevolking bezit geen...