Wat is de werkelijke reden: tijdgebrek of een artistiek debacle? Ingo Metzmacher, anderhalf jaar geleden aangesteld als chef-dirigent van de Nederlandse Opera, heeft aangekondigd zijn biezen al weer te pakken – officieel omdat hij zich wil concentreren op zijn nieuwe positie als chef-dirigent van het Deutsche Symphonie-Orchester in Berlijn. Maar het zou niet hoeven verbazen als de zeer teleurstellende Mozart/Da Ponte-trilogie, die vorige week werd afgesloten, een doorslaggevende rol heeft gespeeld. Leverde deze productie in theatraal opzicht veel intelligente, verfrissende en amusante beelden op, muzikaal was het vaak doorbijten.

Dat Ingo Metzmacher geen Mozart-kenner is, bleek al uit de ongeïnspireerd en vlak klinkende ouvertures van respectievelijk Cosí fan tutte, Le nozze de Figaro en Don Giovanni. Nog kwalijker was dat Metzmacher de grootste moeite had om de noten recht onder elkaar te houden. Op sommige avonden wemelde het van de ongelijke inzetten en zangers die het spoor...