Portret / Sportvissers / De elite gaat sportvissen

Peter Paul Blommers

Reclameman

‘Net als de meeste vissers wil ik gewoon een hele grote vangen,’ zegt Peter Paul Blommers. De baas van de Nederlandse tak van reclamebureau Ogilvy ving zijn eerste karper als klein jongetje. Het was in Duitsland, aan de Biggensee. De hele camping liep uit. Karpervissen leerde hij in 1977, in Hilversum, waar hij woonde. Vissterfte trof de Berlagevijver, alleen de karpers bleven over.

Toen was karpervissen nog niet het massavermaak dat het nu is. Er waren misschien een paar honderd gespecialiseerde karpervissers. Goed karperwater kiezen kost enorm veel tijd en energie, zegt hij. Je moet je helemaal verbinden aan het water om een mooie karper te kunnen vangen. Het zijn intelligente vissen, volgens Blommers.

In 1978 verhuisde het gezin naar Limburg. Volgens de overlevering zwom er in de gracht van kasteel Hoensbroek een monsterkarper, een legendarische vis. ‘Ik heb dagen en nachten aan die kasteelgracht...