Muziek

Geen groter contrast denkbaar dan tussen de saxofoon en de Japanse shakuhachi. De sax, die binnen de westerse jazztraditie symbool is geworden van de allerindividueelste expressie. De shakuhachi, waarvan de bespeling een vorm van meditatie is en zo uitdrukking geeft aan een bewustzijnsstaat die het louter individuele juist overstijgt.

Ab Baars, die als saxofonist en klarinettist in de Instant Composers Pool van Misha Mengelberg en met zijn eigen trio al jaren een stempel drukt op de Nederlandse geïmproviseerde muziek, studeert sinds een paar jaar shakuhachi bij Kees Kort, de belangrijkste specialist in ons land. Vorige week zondag maakte Baars tijdens een cd-presentatie in de Amsterdamse Zaal 100 zijn debuut op deze Japanse bamboefluit – in Baars’ geval een plastic exemplaar omdat de originele instrumenten onbetaalbaar schijnen te zijn.

Uit het feit dat Baars tijdens dit concert met altvioliste Ig Henneman per stuk wisselde van instrument – van tenorsax naar klarinet...