Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over de webshop. Staat uw vraag er niet tussen of wordt uw vraag niet voldoende beantwoord? Neem dan contact op met onze klantenservice via klantenservice@vn.nl, vermeld in de onderwerpregel: webshop Vrij Nederland.

U kunt onze klantenservice ook bellen. Zij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op 020-5518701 of u kunt via de post een brief sturen, als dat uw voorkeur heeft, naar: Webshop Vrij Nederland, Postbus 1391, 1000 BJ Amsterdam.

Hoe kan ik een bestelling plaatsen?

In de Vrij Nederland winkel kunt u eenmalig een bestelling plaatsen of een bestelling plaatsen als u een account aanmaakt. Een account maakt u eenmaal aan en bevestigt u per mail, zodat u bij een volgende aankoop in de winkel uw gegevens niet nogmaals hoeft in te voeren.

Als u een boek bestelt, wordt u doorverwezen naar onze partner Bol.com. Hiervoor hoeft u geen account bij Vrij Nederland aan te maken.

Ik heb problemen tijdens het registreren

U zult eenmalig de gevraagde gegevens juist in moeten voeren om te registreren. Als er iets fout gaat tijdens het invullen van uw gegevens krijgt u te zien wat er fout gaat. Dat kunt u dan aanpassen. Als het met behulp van de foutmelding nog niet lukt, kunt u contact opnemen met het KlantenServiceCentrum op 020-5518701 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar.

Kan ik mijn gegevens wijzigen?

U kunt zelf in uw account altijd gegevens (factuuradres en bezorgadres), zoals uw naam, adres, etc. wijzigen, met uitzondering van uw e-mailadres, waarmee dit bevestigd dient te worden.
Als u een bestelling aan het afronden bent, kunt u bij het controleren van uw bestelling het factuuradres en het bezorgadres wijzigen. Door bij factuuradres op ‘Wijzigen’ te klikken, kunt u ook uw accountgegevens wijzigen, met uitzondering van e-mailadres.

Ik wil mijn gegevens bewaren

U kunt ervoor kiezen om uw gegevens te laten bewaren op de website, door ‘Gegevens onthouden’ aan te vinken alvorens u op ‘Inloggen’ klikt bij het invoeren van uw gegevens.

Waar worden mijn gegevens voor gebruikt?

De naam, het adres, de postcode en de woonplaats hebben wij nodig om het product op de juiste plaats te bezorgen. Het e-mailadres is nodig om bevestigingen te ontvangen en u dient een wachtwoord in te voeren om bij een volgende bezoek te kunnen inloggen met uw account.

Hoe wordt het assortiment voor de Vrij Nederland winkel bepaald?

Het assortiment van de Vrij Nederland winkel wordt bepaald door Vrij Nederland. Heeft u een tip of heeft u een concreet aanbod voor originele en kwalitatief hoogwaardige producten, laat het ons weten. Stuur een e-mail, of een brief (evt. met dummy artikel) o.v.v. Vrij Nederland winkel assortiment naar onderstaand adres:

Vrij Nederland
Wibautstraat 133
1097 DN Amsterdam
Of E-mail: winkel@vn.nl

De prijzen komen niet overeen met de prijzen in Vrij Nederland

De prijzen in de advertentie van Vrij Nederland dienen overeen te komen met de prijzen in de online winkel van Vrij Nederland. Als deze prijzen niet overeenkomen is er per abuis een verkeerde prijs geplaatst op één van de locaties. Houd er echter wel rekening mee dat de prijzen in de advertentie in Vrij Nederland, prijzen zijn in euro’s, inclusief BTW en exclusief mogelijke verzendkosten. Het verschil zou dus tot stand kunnen komen door de verzendkosten die uiteindelijk bij betaling gerekend worden.

Levering van de bestelde producten geschiedt tegen de op het moment van totstandkoming van de overeenkomst op de internetlocatie of via Klantenservicentrum vermelde prijzen (typefouten of versprekingen voorbehouden). Prijzen die door de uitgever of haar toeleveranciers op andere wijze dan op de internetlocatie zijn afgesproken of kenbaar gemaakt, binden de uitgever niet voor producten die via de internetlocatie worden besteld.

Tevens behoudt de uitgever zich het recht voor de prijzen en tarieven te wijzigen. Gewijzigde prijzen en tarieven gelden vanaf het moment dat deze op de internetlocatie worden vermeld.

Kan ik veilig mijn product kopen?

Uw gegevens in de Vrij Nederland winkel zijn veilig. Voor Vrij Nederland is veiligheid erg belangrijk en wij behandelen uw gegevens dan ook strikt vertrouwelijk. De online betaalmogelijkheden zijn beveiligd. De pagina’s zijn beschermd met SSL, waardoor uw gegevens versleuteld worden verzonden en het onmogelijk is voor derden om uw gegevens te zien. U kunt de beveiliging checken door op de betalingspagina op uw rechtermuisknop te klikken en te kiezen voor Eigenschappen. U krijgt nu een venster met de verbindingsgegevens. Bij Verbinding staat vermeld dat het om een SSL-verbinding gaat.

Uw creditcardgegevens, zoals het nummer en de vervaldatum, worden uiteraard niet opgeslagen. Bank- en/of creditcardgegevens (in geval van iDeal- en Credit Card-transacties) voert u niet in op onze site, maar op de eveneens beveiligde pagina’s van onze betalingspartners. Verspreid geen URL’s van pagina’s die u bekijkt wanneer u uw profiel heeft geactiveerd.

Van welke betaalwijzen kan ik gebruik maken?

U kunt in de Vrij Nederland winkel betalen door middel van acceptgiro, automatische incasso, iDeal (internet-bankieren via uw eigen bank) en creditcard. U kunt niet met acceptgiro of automatische incasso betalen bij afleveradressen buiten Nederland en of afleveradressen die afwijken van factuuradres, dit i.v.m. voorkoming van fraude.

Ik heb problemen tijdens het betaalproces

Afhankelijk van uw bestelling, kunt u in de Vrij Nederland winkel betalen met acceptgiro, automatische incasso, iDeal en Creditcard. Bij uw keuze voor betaling via acceptgiro ontvangt u bij uw bestelling een factuur met acceptgiro. Bij betalen met automatische incasso vult u uw rekeningnummer via onze beveiligde omgeving in. U geeft ons hiermee toestemming om eenmalig het factuurbedrag van uw rekening te schrijven. Zodra het factuurbedrag op onze rekening staat, wordt uw bestelling verzonden. Als u wilt betalen met een creditcard, dient u te beschikken over Visa of Mastercard. Betalen via creditcard in het buitenland is vooralsnog niet mogelijk. Als u reeds internet bankiert, kunt u gebruik maken van iDeal. Tijdens het bestelproces wordt u bij het betalen naar de beveiligde betaalomgeving van uw eigen bank geleid. U dient dus in de betaalprocedure bij uw eigen bank te kennen. Zodra de betaling via uw bank is verlopen wordt het bestelproces afgerond en sturen wij u direct uw bestelling.

Als u problemen blijft houden, kunt u bellen met het Klantenservicentrum via 020-5518701 (op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar).

Hoe wordt mijn product bezorgd?

De bezorging van uw product zal verzorgd worden door PostNL en DHL. Als uw bestelling geplaatst is, wordt deze in gang gezet bij ActiveAnts. Zij leveren het product af bij PostNL of DHL, die het op het door u aangegeven adres bezorgen.

Indien u een boek heeft besteld die wij in samenwerking met Bol.com aanbieden. Volgt deze de procedure van Bol.com.

Wanneer wordt mijn product geleverd?

De boeken in de webshop van Vrij Nederland bieden wij u aan in samenwerking met bol.com. U kunt bij uw bestelling daar zien hoelang de levertijd van uw product is.

Bij de overige producten in de Vrij Nederland winkel wordt een indicatie van de levertijd afgegeven.
Voor de daadwerkelijke levertijd zijn wij echter afhankelijk van de leverancier, de indicatie is dus geen garantie. Een groot gedeelte van ons assortiment heeft een verwachte levertijd van ongeveer 2-3 werkdagen.

Mijn product is nog niet geleverd

De levertijden zoals aangegeven op internet zijn verwachte levertijden, gebaseerd op de voorraad en de levertijden van onze leveranciers. De meeste leveranciers zijn zeer nauwkeurig in hun levertijden, maar dat geldt helaas niet voor alle. In zo`n geval kan de verwachte levertijd van een bestelling ook verschillen van de daadwerkelijke levertijd. Wij doen uiteraard onze best om de levertijd zo accuraat mogelijk weer te geven. Wilt u meer informatie over uw specifieke bestelling? Dan kunt u contact opnemen met ons Klantenservice 020-5518701 op werkdagen (van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar).

Kan ik mijn product ruilen?

Indien is aangetoond dat de producten niet aan de overeenkomst beantwoorden, heeft de afnemer het recht het product binnen veertien (14) dagen na aflevering in oorspronkelijke staat en in de oorspronkelijke verpakking, met factuur/pakbon met op achterzijde reden van retour te retourneren en de overeenkomst te ontbinden. Retourzendingen dienen, voldoende gefrankeerd, gericht te worden aan de fulfillmentpartij:

Via Post.nl:

Webshop Vrij Nederland
Zeelandhaven 6
3433 PL Nieuwegein

Via Kiala:
Print de Kiala adreslabel voor retour hier uit. Neem deze bon mee naar een Kiala-punt. Zoek hier een Kiala-punt op.

Vermeld s.v.p. duidelijk de reden van retourzending en al uw contactgegevens (inclusief het telefoonnummer waar u overdag bereikbaar bent). De rechtstreekse kosten van terugzending komen voor rekening van de afnemer. Door de uitgever met betrekking tot de retour gezonden producten eventueel reeds ontvangen betalingen worden na de ontbinding terugbetaald.

Woont u in België en wilt u een product retourneren? Neem dan contact op met onze klantenservice via telefoon op 020-5518701. Op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar. Of via de mail op klantenservice@vn.nl.

Indien u een boek via onze partner Bol.com heeft gekocht kunt u terecht bij de klantenservice van Bol.com.

Wat moet ik doen als mijn product is geleverd met schade/een defect?

Wij streven ernaar uw bestelling zo goed mogelijk te verpakken en verzenden. De afnemer dient de geleverde producten onmiddellijk na ontvangst te inspecteren.

Indien er dan sprake is van breuk o.i.d, dan kunt u het geleverde product kosteloos retourneren binnen veertien (14) dagen. Retourzendingen dienen gericht te worden aan de fulfillmentpartij. Er zijn twee manieren om dit te doen:

Via Post.nl:
Vrij Nederland
Antwoordnummer 2591
3430 VB Nieuwegein

Via Kiala:
Print het Kiala retourformulier bij schade hier uit. Lever het pakket met de bon af op een Kiala-punt.

Vermeld s.v.p. duidelijk de reden van retourzending en al uw contactgegevens (inclusief het telefoonnummer waar u overdag bereikbaar bent). Wij zenden u een nieuw exemplaar van het bestelde artikel. Als u geen nieuw exemplaar wilt ontvangen, geeft u dit s.v.p. aan, wij restitueren vervolgens het aankoopbedrag.

Indien u een boek via onze partner Bol.com heeft gekocht kunt u terecht bij de klantenservice van Bol.com.

Mijn product voldoet niet aan de overeenkomst

Indien is aangetoond dat de producten niet aan de overeenkomst beantwoorden, heeft de afnemer het recht het product binnen veertien (14) dagen na aflevering in oorspronkelijke staat en in de oorspronkelijke verpakking, met factuur/pakbon met op achterzijde reden van retour te retourneren en de overeenkomst te ontbinden. Retourzendingen dienen, voldoende gefrankeerd, gericht te worden aan de fulfillmentpartij. U heeft daarin twee opties.

Via Post.nl:
Vrij Nederland webshop
Antwoordnummer 2591
3430 VB Nieuwegein

Via Kiala:
Print het Kiala retourformulier hier uit. Lever het pakket met de bon af op een Kiala-punt.

Vermeld s.v.p. duidelijk de reden van retourzending en al uw contactgegevens (inclusief het telefoonnummer waar u overdag bereikbaar bent). De rechtstreekse kosten van terugzending komen voor rekening van de afnemer. Door de uitgever met betrekking tot de retour gezonden producten eventueel reeds ontvangen betalingen worden na de ontbinding terugbetaald.

Indien u een boek via onze partner Bol.com heeft gekocht kunt u terecht bij de klantenservice van Bol.com.

Ik heb een klacht over de Vrij Nederland winkel

De uitgever doet haar uiterste best om bestellingen op een snelle en correcte wijze te bezorgen. mocht er desondanks toch iets mis gaan/niet duidelijk zijn, raadpleeg dan eerst de veelgestelde vragen.
Indien u na raadpleging van de veelgestelde vragen een klacht/vraag heeft, dan kunt u contact opnemen met het Klanten Service Centrum, telefoon 00 31 (0) 20 5518730 (op werkdagen van 08:30 – 17:00 uur bereikbaar), e-mailadres klantenservice@vn.nl.

U kunt uw klacht ook schriftelijk zenden t.a.v.:

Vrij Nederland
O.v.v. Webshop Vrij Nederland
Wibautstraat 133
1097 DN Amsterdam

Het is ook mogelijk om uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/).