Het Nederlandse bedrijf Neurensics scant consumenten-hersenen voor commerciële doeleinden. De ontwikkelingen in de neuromarketing gaan razendsnel maar er is ook kritiek: op de wetenschappelijk claims en vanwege de angst voor manipulatie door marketeers en politici.

‘Kijk, dit is helemaal niet goed,’ wijst (neuro)marketingexpert Martin de Munnik aan op een A4tje met scanresultaten van een commercial van een opdrachtgever. ‘Je ziet breinactiviteit precies waar je het niet wilt hebben: weinig bij begeerte en vertrouwen en veel bij angst.’ Hier, op het kantoor van Neurensics, komen via de computer de gegevens binnen van de hersenscans van proefpersonen elders. Het bedrijf zit op de zesde verdieping van een onopvallend gebouw aan de Amsterdamse Westerdoksdijk, pal aan het IJ. De werkplekken bieden een prachtig uitzicht over het water.

Illustratie: Paul Faassen
Illustratie: Paul Faassen

Neurensics onderzoekt met functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI) hoe de hersenen van proefpersonen reageren...