Beschouwing / William Hogarth, onverschrokken satirisch moralist

Wat de schilderijen en tekeningen van William Hogarth teweeg kunnen brengen, is het beste te illustreren met de decors die David Hockney in 1975 maakte voor de Glyndebourne-uitvoering van Strawinsky’s The Rake’s Progress. Die opera is gebaseerd op de reeks van acht gravures die Hogarth in 1733 maakte over een rijke losbol die aan lager wal raakt en eindigt in het krankzinnigengesticht. De acht scènes hielden het midden tussen een komedie, een burleske en een tragedie, geheel in de traditie van de door Hogarth bewonderde Shakespeare. Hockney had het geniale idee om het typerende rasterpatroon van Hogarths gravures uit te vergroten en in het hele decor terug te laten keren, tot in de kleren van de acteurs. De hele mise en scène bestond daardoor uit bewegende gravures, wat zowel voor een historisch als voor een uiterst modern effect zorgde (zoals te zien is op de foto’s in Hockney Paints the Stage). Bovendien...