Het heeft de vorm van een linnenkast, de deurtjes staan open en binnenin het kastje zit een complete kruisigingsscène, met in totaal zo’n dertig houtgesneden figuren. Ook de binnenkanten van de deurtjes wemelen van de piepkleine houten figuren.

Het mini-altaartje met de mini-bijbelscène vol minimensjes op minipaardjes is het werk van de zestiende-eeuwse megamaestro Adam Dircksz, een vermoedelijk Delftse kunstenaar die in zijn eentje verantwoordelijk lijkt te zijn voor een complete kunststroming die zelfs bij veel doorgewinterde liefhebbers van laatmiddeleeuwse kunst onbekend is: miniatuurhoutsnijwerk. Behalve altaartjes grossierde Dircksz vooral in het maken van gebedsnoten: houten kogels, niet groter dan een abrikoos, die als je ze openklapt dichtbevolkte bijbelscènes blijken te bevatten. Op de tentoonstelling Small Wonders liggen er ruim dertig.

Deze tentoonstelling laat je van de ene verbazing in de andere vallen

Dat de middeleeuwse kunstenaars van priegelen hielden,...