Detectives & thrillers: de update

Dit is raar: een Amerikaanse roman staat aangekondigd als gaand over een vrouw die terugdenkt aan haar gestorven echtgenoot. Verder niks. Voor onze begrippen is dat vreemd in 2011. Het is onbestaanbaar dat een hoog ingezette Nederlandse roman op zo’n niet-spannende wijze wordt aangekondigd.

In Nederland is de gewone roman een spannende roman geworden: de AKO-genomineerde Peter Buwalda werd door Vrij Nederland eerst besproken in de Detective en Thrillergids, traditioneel literaire schrijvers als Bernlef en A.F.Th. Van der Heijden schreven een thriller, romans van andere gerespecteerde schrijvers (Tim Krabbé, Herman Koch) laten zich op de achterflap samenvatten in een spannende plot.

En andersom gebeurt het omgekeerde. In de betere spannende boeken gaat de plot niet meer boven alles, de aandacht verschuift meer en meer naar de psychische ontwikkeling van dader dan wel speurder.

Neem de op ware zaken gebaseerde verhalen van de hiernaast afgebeelde...