Is een kakelbont mozaïek van bedrijfs­logo’s en advertenties op het gebouw van een gerenommeerde kunstopleiding kunst of reclame? Wie zich het hoofd wil breken over wat een onderzoek naar ‘het functioneren van merkidentiteiten’ inhoudt, is de komende tijd op het goede adres aan het Sandberg Instituut, aan de Fred. Roeskestraat 96 in Amsterdam, waar 13 december het gevelkunstwerk ‘Artvertising’ werd onthuld.

Meer dan driehonderd bedrijven, organisaties en personen reageerden op de uitnodiging van bedenker Teun Castelein, student aan de afdeling Ontwerpen. Voor de luttele som van € 19,99 per tegel kon men een beeldmerk, advertentie of persoonlijke mededeling op de Sandberg-gevel achterlaten. De lage prijs is interessant omdat het Sandberg – de tweede­faseopleiding van de Rietveld Academie – op een van de duurste stukken grond van Nederland staat: de Amsterdamse Zuidas, pal naast ’s lands drukste snelweg, de A10. Daarmee is de Artvertising-locatie de enige plek...