Media

het nieuwe zaterdagkatern van de Volkskrant, zei de geestelijk vader eind februari, wilde een tijdschrift worden dat ‘de fascinatie prikkelt en op ontdekkingsreis gaat langs de toppen van het denken’. Zijn hoofdredacteur repte van ‘een goed podium voor de diepgang die we u willen bieden’. Vier vertrouwde secties – Media, Boeken, Reizen en Wetenschap – zouden voortaan gezamenlijk onderdak vinden in een product dat ‘Sir Edmund’ werd gedoopt.

De eerste kennismaking viel me eerlijk gezegd niet licht, en dat lag niet alléén aan die aanstellerige naam en de geinige vormgeving. Ik bleek niet de enige. Precies een week na de introductie achtte de ombudsvrouw van de Volkskrant het al noodzakelijk om haar rubriek eraan te wijden. ‘Over een poos,’ schreef ze sussend, ‘zal blijken of Sir Edmund zich qua toon en verdieping weet te onderscheiden.’ Daar had ze natuurlijk gelijk in. Het duurt nu eenmaal even voor een nieuwe formule lekker in z’n vel zit en de...