Hé, een geïntegreerde Japanner. Dat is de eerste gedachte bij het zien van de foto van de Japanse man met een glaasje oranjebitter. Want een drankje is zoiets als een klederdracht, een automerk, een modecode: een bevestiging van een identiteit. Toon mij uw drankje en ik zal zeggen wie u bent. Een tienermeisje drinkt Breezers. Een corpsbal bier. Een advocaat dure wijn. Een oude dame advocaat. En een Japanner die oranjebitter drinkt, is dus Nederlands. Aangepast. Geïntegreerd. Hij valt niet meer op.

Nou ja. Hij valt natuurlijk wél op. De foto van de Japanner met oranjebitter is deel van een serie geënsceneerde foto’s die fotografe Jouk Oosterhof vast niet heeft gemaakt met het idee ‘breng integratie in beeld’. We zien een bejaarde vrouw met een Breezer. Een zwerver met champagne. Een keurige mevrouw achter een berg goedkope blikjes bier. Een man, type buurman-die-nog-bij-zijn-moeder-woont, met een exotische vakantiepretcocktail. En een jasjedasjeman nipt aan een...